Aktualności
Dreamlinerem do Japonii nad biegunem północnym
17 czerwca 2023 roku PLL LOT zrealizował swój pierwszy rejs z Tokio do Warszawy nad biegunem północnym. Dzięki wyznaczeniu nowej trasy czas lotu udało się skrócić o 1,5 godziny. Polskie Linie Lotnicze już od dawna poszukiwały alternatywnych rozwiązań, które pozwoliłyby na kontynuowanie rejsów do Japonii. Konflikt w Ukrainie spowodował, że niedostępne stały się rejony Syberii, stąd decyzja i starania nad zmianą obowiązujących certyfikatów.
Warto wspomnieć, że LOT już w latach 80. realizował połączenia na trasach polarnych. Samoloty typu IL-62M wykonywały tzw. rejsy rybackie, transportując pracowników państwowej spółki Dalmor do Anchorage na Alasce.
Zmiana Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego (AOC) i ETOPS dla B787
Realizacja połączeń nad biegunem była możliwa dzięki decyzji Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC). Zmiana Certyfikatu Przewoźnika Lotniczego AOC rozszerzyła obszar prowadzonych przez LOT operacji lotniczych o północną strefę polarną. Zmodyfikowano także certyfikat ETOPS (ang. Extended range Twin Operations) dla samolotów typu Boeing B787-8 oraz B-787-9 z 180 do 207 min. Odtąd Dreamlinery będą mogły podróżować na trasach długodystansowych, które dotychczas były dla nich niedostępne. B787 będą mogły także wybrać bardziej ekonomiczną trasę z dogodnymi lotniskami zapasowymi. Rozszerzenie certyfikatu otwiera również możliwość uruchomienia nowych bezpośrednich tras m.in. do Honolulu na Hawajach.
Dodatkowy ekwipunek i nowe procedury
LOT uruchomienie nowej trasy poprzedził wielomiesięcznymi przygotowaniami. Wdrożone zostały przepisy Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA) w zakresie Instrukcji Operacyjnych, procedur, dokumentacji. Nie obyło się też bez dodatkowych szkoleń personelu pokładowego, dyspozytorów i pilotów. Pomimo licznych plusów nowej trasy, operacje polarne mają też swoje mankamenty, tj. są zależne od poziomu skali prognozy kosmicznej, które mają wpływ na systemy nawigacji satelitarnej czy łączność radiową.
Samoloty B787, które będą realizowały połączenia do Japonii trasą polarną, zabiorą na pokład dodatkowe wyposażenie. Na pokładzie znajdzie się polarny zestaw przetrwania, w skład którego wejdą m.in. kombinezony polarne dla załóg, folie NRC dla pasażerów czy piła do lodu.